Selma Knutsson – Träffa våra samarbetspartners

Selma Knutsson – Träffa våra samarbetspartners

Vad har ditt uppdrag inom FCV/ #Andravägar varit?

Mitt uppdrag tillsammans med FCV Sverige #Andravägar kom dels från min medverkan i ung referensgrupp. Den första kontakten hade vi redan etablerat under tiden jag gick i gymnasiet. Jag drev då ett UF-företag och vi levererade en film. Sen på senare tid dök det här upp. Allt eftersom i projektet, så kändes det mer och mer självklart att bidra med min plattform på appen Tiktok. Då formades ytterligare ett samarbete för att nå ännu fler unga och det gjorde vi. Tillsammans med mina följares hjälp, så samlade vi in ännu fler enkätsvar för undersökningen. Som kreatör lägger jag stor vikt vid val av vilka företag jag annonserar på min plattform. I det här projektet #Andravägar tillsammans med FCV Sverige kändes det självklart. Både för ett riktigt gott ändamål och för ett gott samarbete över tid tillsammans.

Varför ville du bidra till #Andravägar?

Jag ville framför allt bidra för att jag vet hur det känns som ung att vara vilsen inför val. Framför allt av studier och arbete. Livet händer dessutom, allting går upp och ned och sen ska man dessutom leverera. Det har inte alltid varit självklart för mig att jag skulle driva eget företag där jag satsar på kommunikation och moderna plattformar. Det fanns en tid med vilja och drömmar. Men som ung har det inte varit lätt att våga uttrycka dom eller ta stöd för det. Jag vet att bara en tummen upp eller en nickning, kan ge en det där extra modet. Det stora steget man tar är att våga. Våga bryta mönster, tro på sig själv och följa sina drömmar. Den känslan vill jag unna alla. 

Vad tror du blir nästa innovation inom sociala medier/digital kommunikation?

Om jag får spå i framtiden så tror jag att nästa stora grej inom sociala medier/digital kommunikation är att grupper kommer att ta över helt och bli större än individen. Influencern, kändisen eller företagen kommer inte längre vara knytpunkten för att människor med liknande intressen ska hitta varandra. Demokratin väcks nu på internet och följare inser att det är dom som har makten. Vi ser redan nu hur communityns går ihop och till och med manipulerar aktiemarknaden och lyckas med bland annat GameStop, AMC osv. Det är dom som styr konsumenter om att bojkotta eller att fösa in pengar i företag. Här och nu pågår ett skifte och då gäller det bara att vara ödmjuk och beredd inför det. Den enskilda influencern försvinner. I nästa stora app, kommer det personliga kontot inte att vara lika värdefullt, snarare vilka grupper du tillhör och vilket inflytande du har i dom. Det företag eller den influencer som kommer att lyckas med digital kommunikation eller på sociala medier i framtiden är den som är ödmjuk, äkta, lyhörd och demokratisk. 

Se oss gärna som en kreativ lots eller en fyr som lyser upp osynliga, otraditionella vägar för unga vuxna att hitta sitt sammanhang och sin plats på arbetsmarknaden.