Full pott för sjätte omgången av Gamecamp

Årets Gamecamp genomfördes mellan den 24 juni och den 16 augusti på Hola folkhögskola i Kramfors. Tillsammans med ett otroligt gäng deltagare, ledare, gästföreläsare och samarbetspartners blev dessa veckor till en total succé, med ett resultat vi inte ens kunnat drömma om!

Under åtta sommarveckor har 13 ungdomar i åldrarna 18-29 år varit på plats på Hola Folkhögskola för att lära sig grunderna i bland annat programmering, speldesign, digital grafik och pitchteknik. Deltagarna har även testat att utveckla egna spel. Du kan läsa mer om vilka spel som skapades under veckan längre ner i denna artikel. 

Ett mycket uppskattat inslag var våra inbjudna gästföreläsare från spelbranschen som fanns på plats för att dela med sig av insikter och erfarenheter från sina karriärer. Vi gästades av Ali Farha från Star Stable Entertainment, Nika J. Bender från DICE, den tidigare Gamecamp-deltagaren Victor Vuorijärvi som idag jobbar på Sharkmob, Petra Skoglund från Avalanche Studios, Prashant Trivedi från Massive Entertainment och Hind Toufqa från Nordic Games

Dessa fungerar som positiva förebilder för våra deltagare och vikten av detta kan inte nog understrykas. Genom att ta del av gästföreläsarnas berättelser om hur det är att jobba i spelbranschen, och få chansen att ställa frågor, hoppas vi kunna inspirera till en framtida karriär antingen inom spel eller inom helt andra yrken.



Ett koncept som utvecklats över tid


Den studiemotiverande kursen Gamecamp togs fram av oss på FCV Sverige 2020 – 2021 i samarbete med Jobbcenter och den kommunala vuxenutbildningen i Boden. Sommaren 2021 genomfördes kursen för första gången. Sedan 2021 har Gamecamp anordnats tre gånger i Boden och lika många gånger i Kramfors. Längs vägen har konceptet utvecklats och förbättrats utifrån deltagarnas förslag och önskemål.

Syftet med Gamecamp är att bryta det utanförskap som finns hos gruppen unga vuxna som varken arbetar eller studerar.  En livssituation som kan vara förödande för både självförtroende och självkänsla och som ofta leder till psykisk ohälsa. Både nationella och regionala rapporter visar att barn och ungdomars psykiska hälsa blir allt sämre. Genom att kombinera studie-och yrkesvägledning med spelbaserat lärande vill vi inspirera de som står långt ifrån arbetsmarknaden att hitta sina egna drivkrafter, öka sin självkänsla och genom detta kunna ta nästa steg i livet.


Hot Skills en viktig pusselbit

Ett av våra viktigaste verktyg för att stärka deltagarnas självkänsla är brädspelet Hot Skills

Spelet ger deltagarna strategiska utmaningar som inte bara underhåller utan också förbereder dessa unga vuxna för arbetslivet. Genom att delta i olika samhällsaktiviteter ökar spelarna sina chanser att säkra en anställning. Hot Skills fungerar som ett verktyg som låter spelarna utforska både de positiva och negativa sidorna av förändringar. Med den medföljande handledningen för coacher och lärare är Hot Skills ett värdefullt verktyg för att vägleda och förbereda målgruppen för arbetsmarknaden.


Ett fantastiskt resultat

Vårt koncept sticker ut i jämförelse med andra liknande satsningar genom vårt ovanligt goda resultat. Nu, några år efter vi drog igång detta, kan vi konstatera att i genomsnitt har 97% våra deltagare gått vidare direkt efter sommarens kurs till studier eller annan sysselsättning. Enligt statistik från MUCF (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) är det svårt för kommunerna att nå ut till och engagera målgruppen unga vuxna som varken arbetar eller studerar. Vårt goda resultat tror vi beror på att vi verkligen har förstått vad som attraherar denna målgrupp. Spel och IT är en stor del av deras vardag och genom att bygga vårt koncept runt detta kan vi mötas i ett gemensamt intresse som är tillräckligt spännande och intressant för att de ska vilja delta. 

Så här säger Lars Lundqvist, VD hos oss på FCV och initiativtagare till Gamecamp om det fantastiska utfallet:

-Vårt koncept Summer/Winter Gamecamp är ett framgångsrikt exempel på att magiska saker händer när flera aktörer gör gemensam sak för att nå ett mål. Att så mycket som 97% av våra kursdeltagare går vidare till studier eller annan sysselsättning är unikt för denna sortens satsningar. Ett helt otroligt resultat och starkare bevis på att våra metoder verkligen fungerar går inte att få, säger Lars Lundqvist. 

Årets Summer Gamecamp har varit en resa full av utveckling, kamratskap och nya insikter. Detta hade inte varit möjligt utan alla fantastiska deltagare, partners, personal, gästföreläsare och det långsiktiga arbetet för unga i Kramfors. Nu ser vi fram emot att följa våra deltagares fortsatta framgångar, och är övertygade om att de alla har en spännande framtid framför sig!

Gamecamp möjliggörs via ett samarbete mellan FCV Sverige, Hola folkhögskola, Region Västernorrland, Kramfors kommun, MISAM/AME i Kramfors och Samordningsförbundet i Kramfors. 




Vill du veta mer?

Vi vill kroka arm med fler och efter flera år av fantastiska resultat kan vi med säkerhet säga att konceptet verkligen fungerar. För oss är samverkan den absolut viktigaste parametern och vi ser alltid till att det vi gör tillsammans är anpassat efter lokala förutsättningar. 

Är ni intresserade av att arrangera ett eget Summercamp? Eller skulle ett Wintercamp passa bättre i er verksamhet? Eller varför inte både och? 

Hör av dig och boka in ett förutsättningslöst möte med oss så pratar vi kring hur vi skulle kunna uträtta stordåd tillsammans. Maila till info@fcvsverige.se så återkommer vi så snart vi kan!


Deltagarnas egna spelprojekt

The Scare Amazing Wolf Game 

Ett 2D -skräckspel där du vaknar mitt i natten med en kurrande mage. Du vill ha varma mackor, men köket är invaderat av vargar. Med vargarna hack i häl försöker du göra smörgåsar medan du springer över halt golv – ingenting får stå i vägen mellan dig och din Croque Monsieur.

Dino Rhythm / Rhythm Knightmare 

Ett musik- och rytmbaserat 2D-plattformsspel där timing är allt. Spela som dinosaurier eller riddare som kastar svärd, knivar och andra vassa saker både inomhus och utomhus. Bemästra olika taktarter till toner av Metal/EDM för att bygga din combo-meter. Vi får akta oss så inte luggen ryker med.

Bring Out Your Dead 

Ett 2D catcher game där källsortering står i rampljuset i trogen Monty Python-anda. Endast de som har gått vidare ska samlas upp i din skottkärra – inga hjärtbultande exemplar, vi måste tänka på miljön. Försök göra ditt bästa dagsverke i denna medeltidsvariant av sophantering.

Cow On Steroids 

Detta är ingen feel good-film om en gris som skapar harmoni på en farm. Vi ska ta över bondgården, såklart via icke-demokratiska medel. Pickups och kroppsstorlek är det som gäller.

Dela gärna!
Facebook
LinkedIn